Leertraject didactische vaardigheden
Bij Raad van de Kinderbescherming is er een grote groep medewerkers die direct met cliënten werken en tevens trainingen en workshops geven om hun expertise over te dragen aan collega’s. Hoewel ze als experts in staat zijn om workshops te geven, is er behoefte aan ondersteuning op het gebied van didactische vaardigheden bij de interne trainers. Deze ondersteuning kan de effectiviteit van de trainingen en workshops vergroten en zorgen voor een betere overdracht van kennis en expertise binnen de organisatie. Er ontstond de behoefte om de kwaliteit van trainingen en workshops effectiever te maken en de kennisoverdracht te vergroten. Daarom werd een eertraject ontwikkeld om de didactische vaardigheden van interne trainers bij de Raad van de Kinderbescherming te versterken. Door deel te nemen aan dit leertraject kunnen zij hun kennisoverdracht verbeteren en de effectiviteit van trainingen en workshops vergroten, wat resulteert in een waardevollere leerervaring voor deelnemers. De training, ontwikkeld in co-creatie met de Raad van de Kinderbescherming, bestond uit 3 trainingsdagen met onderdelen zoals het stellen van duidelijke leerdoelen, interactieve werkvormen, de doorloop van de gehele training, het effect van non-verbale communicatie en het praktisch toepassen van de geleerde vaardigheden.
“Ik ben mij bewust van de manier waarop ik het lesmateriaal overbreng, door de verschillende leerstijlen die we hebben geleerd in de training” – Deelnemer